به دخت

 




جديدترين مطالب

وظیفه زن و شوهر نسبت به خویشاوندان

یکی از آموزه‌های بسیار مهم اسلام که در قرآن و احادیث به آن تأکید شده است، دیدار از خویشاوندان است. «وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبَاً.» «و از خدایی بپرهیزید که وقتی چیزی از یکدیگر می‌خواهید، نام او ...

قرآن و صله رحم

صلۀ رحم از کارهای بسیار پسندیده است که خداوند و همۀ پیامبران و امامان به آن سفارش کرده‌اند. قرآن مجید نیز به صلۀ رحم سفارش می‌کند، و آن را عمل صاحبان خرد می‌داند. در سورۀ مبارکۀ نساء حکم می‌کند تقوای الهی را نسبت به خداوند ...

ریشه‌های چشم و هم‌چشمی

هر کسی در درونش از نظر فکری کمال‌طلب است و دوست دارد که بالا برود. هرچه هم بالا برود دوست دارد بالاتر برود. جمال‌جویی و کمال‌طلبی در درون همۀ ما هست و دوست داریم کامل‌تر و بهتر باشیم. این یکی از نعمت‌های بسیار ارزشمند الهی ...

جایگاه مشاوره و تصمیم‌گیری

خویشاوندان گاهی اوقات به خود حق می‌دهند که به قصد «آموزش زندگی» به همسران جوان در زندگی مشترک آنان دخالت کنند و گاهی به جای آنان تصمیم‌گیری کنند. چه بسا قصد و نیت آنان کاملاً انسانی و دلسوزانه باشد ولی زوج جوان معمولاً در مقابل ...

جایگاه نَسبی

دستورات دین مبین اسلام ما را به ارتباط با خویشاوندان امر می‌کند و از قطع آن به شدت منع می‌نماید. زن و شوهر باید در اندازه توان خود به این وظیفه عمل کنند. نکته‌ای که در این میان قابل تأمل است این که، خویشاوندان را ...

روایات قطع رحم

ابوبصیر می‌گوید از حضرت صادق(علیه السّلام) در رابطه با کسی که می‌خواهد با بستگانش که جزء مخالفان شما هستند قطع رابطه کند سؤال کردم چه وظیفه‌ای دارد؟ فرمود: این کار سزاوار نیست.

آثار و برکات صلۀ رحم

حضرت باقر (علیه السّلام) فرمودند: «صِلَۀُ الاَرْحامِ تُزَکِّی الاَعمالَ، وَ تُنْمی الاَمْوالَ، وَ تَدْفَعُ الْبَلْوی، وَ تُنْسِئُ مِنَ الاَجَلِ.» صله ارحام اعمال را پاکیزه، اموال را زیاد، بلا را دفع، و مرگ را به تأخیر می‌اندازد.

روایات صلۀ رحم

رسول حق (صل الله علیه و آله) فرمود: «صِلْ رَحِمَکَ وَ لَوْ بِشَرْبَۀٍ مِنْ ماءٍ وَ اَفْضَلُ ما یُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کَفُّ الاَذی عَنها.» صلۀ رحم کن، اگرچه به شربتی از آب باشد، و برترین مرحله صلۀ رحم خودداری از آزار اوست. ارحام از کم‌محلی، ...

یک اتفاق عجیب

شیخ صدوق به سند معتبر از حضرت صادق(علیه السّلام) روایت می‌کند: یونس در شکم ماهی در مناجات و انابه و ناله بود، صدای او را به روح قارون که دچار خسف یعنی زمین‌گرفتگی شده بود، و به عذاب حق مبتلا بود رساندند، پرسید، صدای کیست؟ ...

نگاه حقارت‌آمیز از سوی ثروت‌اندوزان

اگر افرادی امکانات دارند، از نعمت‌های الهی استفاده کنند، اما اگر ندارند خودشان را مبتلا نکنند. حقارت این است که انسان پیش خدا حقیر باشد. اگر انسان بخواهد به نظر مردم نگاه کند نمی‌تواند دیندار باشد. مردم بعضی پیامبران را هم با نگاه تحقیر می‌دیدند، ...

تأثیرات منفی چشم و هم‌چشمی

زندگانی کسانی که به چشم و هم‌چشمی شدید گرفتارند، معمولاً دچار افراط و تفریط است و اسراف دامن آن‌ها را گرفته است. گاهی نیز دچار قرض و بدهی بی‌رویه می‌شوند و زندگی متزلزلی دارند، زیرا به جای این که از زندگی خودشان لذت ببرند، وقت ...

ارتباط با خانواده‌های متمکن

هر کسی یک نوع زندگی دارد و از نعمت‌های خدا برخوردار است. ممکن است خدا نعمت‌هایی به او داده باشد که به دیگران نداده و نعمت‌هایی به دیگران داده باشد که به او نداده است. هر کس باید زندگی خود را مدیریت کند. اگر بخواهد ...

تمایل به دارایی‌های دیگران

ما برای رسیدن به یک رقابت، گرچه رقابت مطلوب باشد، از هر راهی نمی‌توانیم استفاده کنیم. باید دقت داشته باشیم در مسیر کار که حرکت می‌کنیم جهت، سمت و سو و نیّت آن مطلوب خداوند باشد، به گناه نیفتیم و دیگران را به گناه نیندازیم. ...

درمان علمی

درمان علمی غیبت به صورت اجمالی آن است که انسان فواید و زیان‌های غیبت را با هم مقایسه کند، در این مقایسه معلوم می‌شود که فایدۀ غیبت یک فایدۀ خیالی است و در حقیقت هیچ فایده‌ای ندارد؛ زیرا انسان چند دقیقه بذله‌گویی کرده و با ...

درمان عملی

از آنجا که ترک غیبت، بسیار مشکل است، در آغاز راه باید زحمت بسیار متحمل شد و در نبردی سخت با نفس درآویخت تا زبان از سلطه نفس اماره بیرون آمده و عقل زبان را هدایت کند.  برای رسیدن به این هدف، نخست باید با خود ...

رحم و شفقت

انسان گاه کسی را گرفتار و مبتلا دیده، غمگین می‌شود و حال او را برای دیگران بازگو می‌کند. هرچند نظریه‌پردازان علم اخلاق بازگو کردن حال دیگران را حتی از سر مهربانی و ترحّم غیبت می‌دانند، ولی امام خمینی (قدس سره) معتقد است اگر نقل حال ...

خشم و تعجب از منکرات

گاهی انسان از عمل زشتی که دیگری انجام می‌دهد، چنان تعجب کرده یا خشمگین می‌شود که آن را برای دیگران بازگو می‌کند. منبع: علم اخلاق، جلد2 ، انتشارات مرکز نشر هاجر.

استهزا

منشأ این رفتار نیز خودبرتربینی است. شخص استهزاکننده می‌خواهد دیگران را با استهزا، تحقیر کند و خود را بزرگ جلوه دهد. منبع: علم اخلاق، جلد2 ، انتشارات مرکز نشر هاجر.

شوخی و بذله‌گویی

انسان گاه برای گرمی مجلس و خندۀ دیگران، غیبت می‌کند.

فرو نشاندن حسد

اگر کسی نسبت به جایگاه اجتماعی دیگری حسد ورزد، تلاش می‌کند با بیان عیوب او در نظر مردم کوچکش کند.

صفحه :  [اولین] [آخرین]