به دخت

 




بلوغ شرعی

بلوغ شرعی، یعنی زمانی که نوجوان به مرحله‌ای از رشد و درک می‌رسد که مخاطب دستورهای پروردگار عالم قرار می‌گیرد و باید نسبت به انجام واجبات الهی و ترک محرمات، اقدام نماید. برای این مرحله از بلوغ در مذاهب مختلف اسلامی سن خاصی تعیین شده است. در فقه شیعه، یکی از علایم سه‌گانۀ زیر، نشانۀ بلوغ شرعی دختران دانسته شده است:
- اول: تمام شدن نه سال قمری؛

- دوم: قاعدگی (عادت ماهانه)؛
- سوم: روییدن موی خشن (نه موهای کم‌رنگ) در بالای عورت.
روایات دربارۀ سن بلوغ دختران مختلف است و بعضی روایات نه سال تمام را سن بلوغ می‌دانند و بعضی دیگر سیزده سال را. با این حال از بعضی روایات استفاده می‌شود که سن، نشانۀ منحصر به فرد بلوغ نیست، بلکه علامت و نشانه‌ای است که اگر سایر نشانه‌ها آشکار نشود، سن فرد ملاک تکلیف خواهد بود و بلوغ شرعی حاصل می‌شود؛ زیرا بلوغ امری طبیعی است که در زمان خاصی با توجه به ویژگی‌های فردی هر نوجوان، نسبت به افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
دربارۀ سن بلوغ از امام باقر (ع) روایت شده ات که فرمودند: «وقتی دختر به سن نه سال رسید، حدود الهی در مورد او جاری می‌شود.»
در مورد دومین نشانۀ بلوغ، ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت می‌کند که حضرت فرمودند: «علی المرأۀ اِذا حاضَتْ اَلصِّیامُ؛ هنگامی که دختر به سن حیض (عادت ماهیانه) رسید، روزه بر او واجب می‌شود.»
همچنین درباره نشانه سوم بلوغ، یعنی روییدن مو در بالای عورت و زیر بغل به عنوان یکی از نشانه‌های بلوغ، از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که حضرت فرمودند: «یُعلَمُ الاَوَّلُ بِاِنباتِ الشَّعرِ الخَشن عَلی العانَۀِ ...؛ بلوغ به روییدن موی خشن بر بالای عورت شناخته می‌شود.» چهارمین نشانه‌ای که می‌توان برای بلوغ دختران بیان کرد، «احتلام» است که در آیات و روایات به صورت عام به عنوان یکی از نشانه‌های بلوغ مطرح شده است. در اینجا پرسشی وجود دارد و آن این که: آیا احتلام، ویژه پسران است یا آن که در دختران هم وجود دارد؟ از پاره‌ای روایات برمی‌آید که احتلام ویژه پسران نیست و در دختران هم روی می‌دهد.
احتلام معمولاً در خواب اتفاق می‌افتد و با دیدن صحنه‌های جنسی در خواب فرد به اوج لذت جنسی می‌رسد و منی از او خارج می‌شود؛ وقتی از خواب بیدار می‌شود، در لباس زیر خود منی (ماده‌ای چسبنده و سفیدرنگ) می‌بیند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :