به دخت

 




پذيرايي درخواستگاري

يكي از اصول پذيرايي قديمي و سنتي در مجلس خواستگا ري، مراسم چاي گرداندن است. درگذشته ازطريق اين رسم، دختر اجازه پيدا مي كردكه درجمع خانواده داماد حضور يابد. حسن سليقه دختر نيز از نحوه پذيرايي كردن او با چاي سنجيده مي شد. امروزه اين سنت دگرگون شده است ودربسياري از موارد به مفهوم اجازه دختر به مجلس خواستگاري نيست، اما همچنان زيبايي خود را به صورت يك سنت حفظ كرده است و گاه خاطرات شيريني براي زوج ها به همراه دارد.

دراینگونه مراسم بهتر است پس از ورود خانواده داماد و انجام احوال پرسی های اولیه، سینی چای را خود عروس خانم بیاورد و به میهمانان تعارف کند. البته رعایت دقت و سلیقه و توجه به برخی از نکات ریز اهمیّت بسیار دارد.
1.نكته اول و بسيار مهم، ريختن چاي در استكانهاست كه بايد با دقت و سليقه كامل انجام شود. البته اين موضوع براي دختر با سليقه و هنرمند ايراني كار ساده اي است.
2.افزودن بعضي مواد معطر به چاي (مانند هل كوبيده شده يا دارچين) صلاح نيست، زيرا برخي آن را نمي پسندند. اما مي توانيد با اضافه كردن مقداركمي وانيل به قندان، قندها را خوش بو و خوش طعم كنيد.
3.با قرار دادن يك گلدان بلوري كوچك و يك شاخه گل كوتاه در سيني چاي، مي توان منظره بديعي خلق كرد.
4.چاي را بايد به ترتيب سن تعارف كرد و معمولاً از مسن ترين زن خانواده داماد (مادر يا مادربزرگ) آغازمي شود.
5.در تعارف چاي به داماد، بيش ازديگران در برابر او درنگ كنيد و با سرعت از مقابلش نگذريد. اين كار شيرين ترين لحظه خواستگاري محسوب مي شود.
پس ازصحبت درباره مسائل اصلي، زمان آن مي رسد كه خود عروس خانم يا خانمي ازخانواده عروس ظرف شيريني را به حضار تعارف كرده و بگويد: "بفرمایيد دهانتان را شيرين كنيد." در اين هنگام، بهتر است با آوردن دوباره چاي، از ميهمانان با قند و نقل و شيريني پذيرايي شود. برداشتن شيريني كه عروس خانم تعارف مي كند، به معناي پسنديدن اوست. به ويژه داماد، مادر و خانمهاي خانواده داماد با اين حركت تمثيلي نشان مي دهند كه عروس را پسنديده اند. البته خانواده عروس خانم هم بايد با روي خوش، شيريني تعارف شده را بردارند وميل كنند.
منبع:
آداب خواستگاری جلد8 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی پذیرایی در خواستگاری , وانیل , گل , چای گرداندن ,


نام شما : ایمیل دوست شما :