به دخت

 




یاران امام چند نفرند و از چه شهرهایی هستند

در خصوص تعداد یاران امام سه دسته روایت داریم:
1- دسته اوّل روایاتی است که از ائمه معصومین به ما رسیده که یاران حضرت مهدی 313 نفر به تعداد یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله) در جنگ بدر هستند. این مسأله هم در منابع روایی اهل سنّت و هم منابع روایی شیعه ذکر شده است.

2- دسته دوم روایاتی هستند که یاران ایشان را ده هزار نفر بیان می‌کنند.

3- دسته سوم روایاتی که شیعیان را معرفی می‌کند که گرداگرد حضرت جمع شده‌اند و او را یاری می‌کنند بلکه در روایات آمده از اهل شرق و غرب، نهضت حضرت را یاری و همراهی می‌کنند.

نتیجۀ این روایات این است که یاران دسته اوّل یعنی 313 نفر را به عنوان هسته مرکزی و به نوعی جزو فرماندهان و کارگزاران حضرت بگیریم کما این که در روایتی امام صادق (علیه السلام) فرمود: گویا می‌نگرم به قائم بر فراز منبر کوفه در حالی که یارانش گرد او حلقه زده‌اند. آنان پرچمداران و کارگزاران امام در روی زمین هستند. یاران خاص نخستین کسانی هستند که گرد حضرت جمع می‌شوند و به دعوت جهانی حضرت لبیک می‌گویند و شروع نهضت با این یاران است.

دسته دوم یعنی ده هزار نفر نیروهایی هستند که تحت فرمان این 313 نفر حرکت را شروع می‌کنند. امام جواد (علیه السلام) در ضمن روایتی می‌فرمایند: زمانی که 313 نفر از یاران خاص امام به خدمت ایشان رسیدند خدا امر او را به جهانیان آشکار می‌کند، وقتی این تعداد به 10 هزار نفر رسید به اذن خداوند متعال خروج می‌کند. در ادامۀ نهضت توده‌های انبوه مردم از سراسر جهان که از ظلم و ستم خسته شده‌اند و در انتظار ظهور بوده‌اند وقتی می‌شنوند حضرت ظهور کرده به کمک او می‌شتابند.

در خصوص این که این یاران از چه مکان‌هایی هستند باید گفت از همه جای جهان به یاری ایشان می‌آیند. در روایتی از امام جواد (علیه السّلام) این طور نقل شده است که: اصحابش اجتماع می‌کنند به سوی او به تعداد اصحاب بدر از نقاط مختلف زمین.

البته در بعضی روایات نام بعضی از افراد و شهرها به صورت مبهم برده شده که قابل استناد نبوده علاوه بر این که این روایات از لحاظ سندی قابل اعتماد نمی‌باشند.



نظرات ارسال شده
مرضیه
سه شنبه 14 خرداد 1392


بسم رب المهدی
اولین بار بود از سایت دیدن کردم خیلی خوسم اومد مخصوصا این قسمت منتظر مطالب بعدیه شماهستم موفق باشید


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :