به دخت

 




با وجود قسمت در ازدواج ،چرا دنبال ملاك انتخاب همسر باشيم؟

جایگاه قسمت و نسیب در ازدواج بسیار زیاد است پس چرا باید به دنبال ملاک های انتخاب همسرباشیم ؟ برای پاسخ به این شبهه ابتدا باید به این نکته توجه نمود که همه ی افعال بشر در حوزه اراده الهی است اما نه به این معنا که انسان هیچ اراده و اختیاریدر افعال خود ندارد بلکه خداوند اراده کرده است که کارهای انسان از روی اختیار انجام پذیرد.

. و به فرموده شهيد مطهري: همان طوري كه هيچ حادثه طبيعي بدون علت طبيعي رخ نمي‌دهد افعال اختياري انسان‌ها نيز بدون اراده و اختيار انسان رخ نمي‌دهد، قانون خدا درمورد انسان اين است كه آدمي داراي اراده و قدرت و اختيار باشد و كارهاي نيك يا بد را خود انتخاب كند، اختيار و انتخاب مقوم وجودي انسان است، انسان غير مختار محالاست، يعني اين كه فرض شده انسان است و غيرمختار، فقط فرض است نه حقيقت.

از طرف دیگر چطور ممکن است انسان با وجود قوه اختیار و انتخاب امر ازدواج که یکی از مهمترین مقوله های زندگی بشراست خارج از محدوده اختیارات انسان باشد. علاوه برحکم عقل و منطق روایات بسیاری که رد آن معیارهای انتخاب همسر آورده شده است دلیل قاطعی بر دخالت انسان در سرنوشت خود است. چنانچه در بسیاری از روات به دو عنصر اخلاق و ایمان تاکید زیادی شده است برای نمونه شخصي به نام حسين بن بشّار باسطي نامه‌اي خدمت امام رضا ـ عليه السّلام ـ مي‌نويسدو درباره خواستگاري كه براي دخترش آمده است كسب تكليف مي‌كند و مي‌گويد: «فردي ازخويشاوندانم به خواستگاري دخترم آمده در حاليكه بداخلاق است، وظيفه من چيست؟ حضرتدر پاسخ فرمودند: اگر بداخلاق است دخترت را به او نده.

پس در نتیجه تمام سخنانی که راجع به بخت و اقبال و قسمت و نصیب میباشد سخنان بسیار بی پایه و بدون پشتوانه علمی و مذهبی می باشد.

همچنین انسان نباید دست روی دست بگذارد و سرنوشتش را به قسمت و نصیب بدهد بلکه باید با توجه به معیار هایی که معصومین در انتخاب همسر بیان نموده اند با اختیار و انتخاب خود همسرش را بر گزیند چرا كه آينده هر انساني از يك سو، در گرو علم و عمل اوست. چنان كه قرآن مجيدمي‌فرمايد: «كلّ امريٍ بما كسَبَ رهينٌ؛ هر كس در گرو اعمال خويش است. و در جايديگر مي‌فرمايد: «و ان ليسَ للاِنسانِ الّا ما سعي؛ و اين كه براي انسان بهره‌اي جزسعي و كوشش او نيست». و از سوي ديگر در گرو توكّل و اعتماد به قدرت بي‌كران خداونداست.



نظرات ارسال شده
بی نام
جمعه 6 اردیبهشت 1392


نظری ندارم...


0
0
گلي
پنجشنبه 19 مرداد 1391


منظورت از "امام" همون "اما" هستش؟ *** دوست عزيز سپاس از توجه تان اصلاح شد منظورمان " اما " بود


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :