به دخت

 




شمع سازی

ايده جالبي است كه محيط اطراف خود را با شمع هاي زيبا بياراييد. در اين قسمت قصد داريم تا هنر شمع سازي رابه شما آموزش دهيم.

 

در صنعت شمع سازي افراد حرفه اي از قالب هاي گران قيمت استفاده مي كنند كه در آنها از مواد اوليه مقاومي استفاده مي شود، اما شما نياز به يك چنين قالبي نداريد و به راحتي با قوطي هاي دور انداختني مواد خوراكي و نوشيدني ها ميتوانيد يك قالب مناسب درست كنيد.نكاتي كه در اين مورد بايد در نظر بگيريد به شرح زير مي باشند: 

حتماً دهانه ظرف از قسمت پاييني گشادتر باشد تا بتوانيد به راحتي شمع را از آن جدا سازيد. 

داخل قوطي را با روغن حسابي چرب كنيد تا راحت تر بتوانيد شمع را از آن جدا كنيد.

سعي كنيد از قوطي با شيارهاي زياد استفاده نكنيد، چراكه ناصافي هاي موجود در آن از جدا كردن سريع و آسان شمع جلوگيري بعمل مي آورند.


آماده كردن موم


شما هيچ گاه نبايد موم را مستقيماً داخل ظرف ريخته و آنرا بجوشانيد.از آنجايي كه جدا كردن موم حساس و قدري دشوار مي باشد، سعي كنيد از يك ظرف دو لايه استفاده كنيد. به اين ترتيب كه ابتدا مقداري آب درون ظرف اول ريخته آنرا روي شعله بگذاريد.سپس موم را داخل ظرف دوم ريخته و آنرا درون ظرف اول قرار دهيد تا به مرور گرم شود.توجه داشته باشيد كه مقدار آب زياد نباشد تا زمانيكه به جوش مي آيد وارد ظرف موم نشود.موم و ظرفش بايد به اندازه كافي سنگين باشد تا در زمان به جوش آمدن حركت نكند.

 

موم را مي توانيد از شمع هاي استفاده شده قبلي و يا پارافين تهيه كنيد. زمانييكه موم به حالت مايع درآمد آنرا درون قالبي كه از قبل آماده كرده ايد بريزيد.


رنگ آميزي موم

مداد شمعي ها يكي از بهترين تكنيك هاي رنگ كردن به شمار مي روند. مي توانيد چند نمونه از رنگ ها را به دلخواه انتخاب كنيد.اصولاً نيمي از يك مداد شمعي سفيد در تركيب با يك رنگ دلخواه ديگر بهترين نتجه را به شما مي دهد.البته مداد شمعي ها را مي بايست ابتدا خرد كنيد و بعد به موم اضافه نماييد.زمانيكه موم در حال آب شدن بود خرده هاي مداد شمعي را به آن اضافه كنيد.سپس آنرا به خوبي بهم بزنيد تا به خوبي با موم مخلوط گردد.


ريختن موم درون قالب

ظرف موم را از ظرف حاوي آب جدا كنيد، خيلي مراقب باشيد و از دستيگره استفاده كنيد چراكه موم در اين حالت حرارت بالايي دارد.پيش ار ريختن موم در قالب براي يكي دو قيقه صبر كنيد تا قدري خنك شود و سپس آنرا به آرامي داخل قالب بريزيد.سعي كنيد كل قالب را پر نكنيد و قسمت بالاي آنرا خالي بگذاريد تا به راحتي بتوانيد شمع را بيرون بكشيد.

 

فتيله

يك نخ پنبه اي تهيه كنيد.اگر مي خواهيد شمع شما معطر باشد، به حاي اينكه خود موم را معطر نماييد مي توانيد نخ را قبل از استفاده درون مواد معطر بخوابانيد.


وارد كردن فتيله

انتهاي فتيله را با يك مداد ببنديد تا وقتيكه شمع سفت مي شود از جاي خود خارج نشود.بهتر است براي مدت زماني نزديك به يك روز آنرا به حال خود باقي بگذاريد تا كاملاً سفت شود.در خنك شدن عجله نكنيد زيرا لايه هاي داخلي قدري ديرتر خنك مي شوند و آنرا زود از قالب خارج كنيد تا زحمات شما هدر مي رود.

 

اگر شمع به راحتي خارج نشد يك چاقوي باريك را بين جداره قوطي و شمع قرار دهيد و با فشاري آرام آنرا جابجا نماييد.

براي زيباتر شدن هر چه بيشتر شمع مي توانيد آنرا با كاغذهاي رنگي و روبان به سليقه خود تزئين كنيد.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :