به دخت

 




بچه گوشه گیره؟

گوشه‌گير، كسي است كه از مردم دوري مي‌كند و عزلت مي‌گزيند. اما گوشه‌گيري زماني حالت بيماري پيدا مي‌كند كه فرد از آميزش با جمع و همنوعان خود بيزار و بيمناك باشد. در اين مورد، اگر گوشه‌گيري به موقع درمان نشود به پيدايش حالات رواني شديد و افسردگي مي‌انجامد.

مادر فرزانه مي‌گفت: او دختر ساكت و باادبي است؛ البته خودم هم وقتي بچه بودم همين طور عمل مي‌كردم و الان هم خيلي ارتباط برقرار كردن برايم مشكل است. وقتي غريبه‌اي به خانه مي‌آيد يا مهمان داريم، او در اتاق خودش مي‌ماند يا اين كه بايد به زور او را به اتاق پذيرايي آورد. پدرش خيلي متعصب است، همچنين به رسوم خاصي پاي‌بند است و او هم از پدرش مي‌ترسد. فرزانه خيلي گوشه‌گير و كمي حساس است، هميشه در خودش است و هيچ وقت درباره‌ي موضوعات مختلف نظر نمي‌دهد. گاهي بر سر موضوعات مختلف تحت فشار قرار مي‌گيرد و گاهي هم از پدرش كتك مي‌خورد.

عوامل بروز مشكل
عوامل فراواني موجب گوشه‌گيري مي‌شود؛ غم و اندوه شديد و پيوسته، فقر و تنگدستي، احساس گناه، ضعف و نقص جسماني، تكبر و غرور، احساس حقارت شديد، عقب‌ماندگي درسي، پذيرفته نشدن در خانه و مدرسه، حسادت و انتقام‌جويي، احساس ترس و ناامني، نابساماني‌هاي خانوادگي، طلاق، بي‌پاسخ گذاشتن پرسش‌هاي كنجكاوانه‌ي كودكان، بي‌حوصلگي در برقراري ارتباط سالم با كودكان، نبودن الگوي اجتماعي مطلوب در خانه، محروميت از محبت مادر، حضور نداشتن پدر در خانواده، اعتياد پدر و مادر، شكست‌ها و ناكامي‌هاي پي‌درپي، اختلال در عملكرد غدد فوق كليوي، حمايت افراطي كودك با چشم‌پوشي‌هاي مفيد، بيماري‌هاي طولاني كودك، انتقال كودك به مدرسه و مكان جديد، تبعيض، انتقادها و بهانه‌گيري‌هاي پي‌درپي و بي‌مورد پدر و مادر.
در خود فرو رفتن نوجوانان در دوره‌ي بلوغ نيز ممكن است به گوشه‌گيري ختم شود.

درمان
درمان گوشه‌گيري، شيوه‌هاي بسيار فراوان و گوناگوني دارد. پدران و مادران در درمان گوشه‌گيري كودكان نقش به‌سزايي دارند. آن‌ها بايد با صميميت و محبت، به تمام تغييرات رفتاري مناسب و موفقيت‌آميز آنان توجه كرده، آنان را تشويق كنند. بايد كاري به كودك سپرده شود كه بتواند با موفقيت از عهده‌ي انجام دادن آن برآيد. بايد با كودك منطقي صحبت شود و بر توانايي‌ها و نقاط مثبت او توجه و تأكيد شود. همچنين بايد با شناسايي رفتارهاي مطلوب و نامطلوب كودك، به او آموخته شود كه چگونه مي‌تواند احساسات خود را از طريق صحيح و سازنده- نه با شيوه‌هاي اشتباه و آسيب‌زا- ابراز كند.
عوامل زمينه‌ساز گوشه‌گيري نظير تحقير و احساس گناه بايد از بين برود. همچنين تغيير وضعيت محيط زندگي، از روش‌هاي مفيد براي درمان گوشه‌گيري به شمار مي‌رود. پدر و مادر نيز بايد با كودكان گوشه‌گير، با ملايمت رفتار كنند.

 

1392/6/16




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی گوشه گیری،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :