به دخت

 




مردان متاهل در فضای وی‌چت!

حضور در فضای مجازی برای من بسیار مبارک بوده و خیلی برکت داشته است؛ سرمایه‌های اجتماعی بسیاری به دست آورده‌ام؛ به عبارت دیگر هر کدام از وبلاگ نویسان حلقه دوستانم، بخش مهمی از سرمایه‌های اجتماعی من محسوب می‌شوند. از طرف دیگر، حاصل حضور در این فضا، تالیف یک کتاب و چندین مقاله علمی بوده است. اینها فقط جنبه مثبت شبکه جهانی اینترنت است!

الهی شکر.اما این فضای مجازی، رویه دیگرش را نیز به من نشان داد. از یک جهت، ترکش‎های گمنامی و اعتماد بیجا در این فضا، بال و پرم را گرفت و از جهت دیگر با واقعیت تلخی روبرو شدم که داستانش به شرح زیر است.با همین زمینه فکری منفی، با یکی از همکارانم که جامعه شناس است در مورد فضای مجازی، صحبتی قابل تامل داشتم. یک ساعتی در مورد امتیازات و تاثیرات منفی دنیای مجازی و اینترنت و فیسبوک و … صحبت کردیم. بحث به ابزار جدیدی به نام ویچت Wechat رسید و من از موهبت ویچت برایش گفتم. با ذوق بیان کردم که کار ارتباط مرا با خانواده‌ام که راه دور هستند آسان کرده و من هر روز عکس‌ها و صدایشان را در لحظه می‌توانم دریافت کنم و دیگر گرفتاری ورود به ایمیل و دانلود برطرف شده است. اما این همکار عزیز واقعیت تلخی را برایم مطرح کرد.او بیان کرد که برای انجام کار تحقیقاتی‌اش، هنگامی که با پروفایل و هویت زنانه وارد ویچت شده است؛ کسانی که برایش درخواست دوستی داده‌اند همه مرد بوده‌اند که البته اکثرشان بعدا خود را متاهل هم معرفی کرده‌اند! و حتی بعد از اینکه همکارم خود را متاهل معرفی می‌کند، آنها همچنان به ادامه ارتباط مصر بوده‌اند!می‌گفت روز تعطیل، غروب، صبح، شب و هر لحظه که آنان از کار فارغ می‌شدند به ویچت می‌آمدند و با ذکر یک “سلام” و “خسته نباشید” خواهان برقراری ارتباط بوده‌اند.نکته قابل تامل در این مطلب این است که واقعا چرا مردان متاهل در این فضا حضور دارند و دنبال چه هستند؟ دنیا عوض شده؟ ارتباطات نوین چه بلایی بر سر خانواده‎ها دارد می‌آورد؟ بانوان ما کجا تشریف دارند وقتی همسرانشان در ویچت مشغول هستند؟حضور جوانان در این فضا، و برقراری ارتباط با جنس مخالف، خارج از بحث شرعی و اخلاقی، نسبتا قابل تبیین و توجیه است! اما در مورد مردان متاهل که در این فضاها دنبال یک گوش شنوا برای شنیدن درددل‌هایشان می‌گردند نمی‌توان به راحتی گذشت! این محقق تاکید می‌کرد که بسیاری از این مردان، تنها دنبال یک هم صحبت هستند تا برایشان صحبت کنند! و البته غالب آنها از همسرانشان رضایت نداشته‌اند!جالب اینجاست که درصد بالایی از این مردان متاهل، نسبت به حضور همسرانشان در این فضا حساس هستند و دلیلش را نوعی غیرت مردانه ذکر کرده‌اند.چه باید کرد؟

 

وبلاگ گزارش یک زبانشناس

 

1392/9/23



نظرات ارسال شده
بهار
دوشنبه 2 دی 1392


من یک مورد میشناسم که به این فضا عادت کردن. از زمان مجردی در این فضاها بودن و رها کردن براشون سخته.
البته اینم هست که متاهلی براشون اونقدر جذاب نبوده که این عادتو بزارن کنار

در هر صورت خیلی ناراحت کننده ست.


1
0
قدوسي فر
یکشنبه 24 آذر 1392


والا چي بگم اسف باره
فك كنم خانم اين آقايان از همسر بودن پخت و پز و رسيدن به قرو فر خودشان را ياد گرفته اند كه همسرانشان دنبال يك همصحبت مجازي مي گردند
البته ناگفته نماند بعضي ها مريضند


5
1

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :