به دخت

 




پپرومیا Peperomia

گیاهی تقریبا کند رشد ،مناسب پرورش در آپارتمان. معمولاً به اشکال تراریوم وباغ شیشه ای یا مجموعه ی گل های یک سبد پرورش داده میشود.  تعداد انواع این خانواده زیاد و فقط تعداد محدودی مورد توجه قرار گرفته و در آپارتمان ها پرورش داده می شوند. 

بر اساس شکل ظاهری و نحوه ی رشدآنها را در سه گروه تقسیم کرده اند:

1-1 بوته ای که دارای دمبرگ های قرمز هستند 1-2 برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند .

2-1  دارای ساقه های بلند و قرمز رنگ هستند 2-2 ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی دارند و لبه برگ ها ارغوانی است 2-3 سطح برگ با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است .

  3-1  بالا رونده که به داربست بسته و بالا می روند3-2  از اطراف گلدان آویزانمی شوندتمایل وجهش به سمت بالا 3-3 دارای ساقه های قرمز و برگ های ظریف نقره ای 3-4 بعضی از انواع ان دارای برگ های سبز آبدار هستند وبخصوص برای گلدان های آویز بسیار مناسبند.  

نیازهای پپرومیا: 

  1.حرارت: این گیاه به سرمای زیاد مقاومت ندارد. حداکثر .دما در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و در فصل رشد دمای ۲۴ – ۳۰ درجه برای آن بسیار مناسب است.

  2.دما: مناطق پرنور یا نیمه سایه اطاق که دور از تابش مستقیم خورشید باشد، مناسب است.

3 .آبیاری: این گیاه میتواند مقداری اب در برگ های خود زخیره کند بنا براین سطح خاک گلدان بین دو آبیاری باید کاملاً خشک شود، ولی نباید آبیاری آنقدر به تعویق بیفتد که برگ ها پژمرده شوند. در زمستان به آب ولرم نیاز دارد و مقدار آبیاری  کمتر(معمولا 2 هفته یکبار) باشد.ریشه آن سطحی است و گسترش چندانی ندارد .

  4. خاک: هر اندازه قابلیت نفوذ خاک بیشتر باشد، ریشه و ساقه از پوسیدگی محفوظ خواهد بود.خاک مناسب مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه می باشد درصورت دسترس بودن مقدار کم خاک اره به تر کیبات بیافزایید.کف گلدان مقداری ماسه و سنگریزه بریزید برای تهویه بهتر از کف گلدان وخارج نشدن خاک آن

  5. تکثیر:به شکل کلی ان میتوان در بهار و تابستان از قلمه ی یک ساله گیاه استفاده کرد. قلمه را به میزان ۴- ۵ سانتیمتر در ماسه ی شسته فرو کنید و در محلی که دمای آن بین 16تا 18 درجه دور از تابش خورشید  قرار دهید. در مورد انواع گوشتی آن، برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه ریخته  از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می گردد.

 زمان مناسب برای تعویض گلدان: فصل بهار و خاک مناسب برای آن مخلوطی از خاک چوب و تورب و ماسه است. گلدان را باید در محل کاملاً روشن و دور از اشعه ی مستقیم آفتاب قرار داد. در این صورت سنبله گل سفید یا کرم رنگی تولید می کند.

تهیه و تنظیم: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

محیط سرسبز بر روان ما چه تاثیری دارد؟

پوتوس

پرورش ونگهداری شفلرا اکتینوفیلا

 

1393/4/13



نظرات ارسال شده
سارینا
دوشنبه 23 تیر 1393


عالی بود متشکرم!


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بانونت. , گیاهان آپارتمانی , نگهداری و پرورش پپرومیا , باغبانی در منزل , باغبانی در منزل ,


نام شما : ایمیل دوست شما :